سیستم اعلام حریق بی سیم چیست و چطور کار می کند

یک سیستم هشدار دهنده آتش دارای یک سری اجزای اصلی می باشد که به شرح زیر است:

  • مرکز کنترل هشدار دهندۀ آتش ( حریق )
  • دتکتورهای هشدار دهندۀ آتش و یا تجهیزات تشخیص دهندۀ آتش
  • شاسی
  • باطری
  • ایزولاتور هشدار دهنده آتش
  • آژیر خطر

flcmnvthvgb4iwbthg4wihuhfb4wiic7txjrhyt48hry9y2x4urhu2h4rhh834urjh 300x300 سیستم اعلام حریق بی سیم چیست و چطور کار می کند

مرکز کنترل هشدار دهنده آتش

این پنل ،دستگاهی می باشد که تمام اجزای تشکیل دهندۀ سیستم هشدار دهندۀ آتش به آن وصل شده است که به طور دائم در حال آنالیز و بررسی تجهیزات است که در صورت بروز هر گونه مشکل یا آتش سوزی و خرابی ،آژیر آن فعال می شود و مشکل را اطلاع می دهد. هر پنل ، دارای 2 خروجی آژیر می باشد و دو خروجی زون (قسمت) است و طبق وسعت و میزان اهمیت محل مورد نیاز ، 2 الی 48 زون (قسمت) استفاده می شود . پنل مرکزی، آتش سوزی را با چراغ قرمز و وضعیت عادی را با چراغ سبز و وضعیت خطر را با چراغ زرد نشان می دهد. این پنل نیاز به باطری و شارژ دارد که اگر برق دچار مشکل شود این سیستم هم چنان برقرار می باشد.

بیشتر بخوانبد:  (تصاویر) در این هتل با خرس‌های قطبی زندگی کنید!

دتکتور هشدار دهنده آتش

در هر حادثه آتش سوزی، سرعت اطلاع رسانی آژیر به نوع دتکتور نصب شده آن بستگی دارد. زمانی که محلی دچار آتش سوزی می شود و دتکتور نزدیک به محل آتش سوزی فعال می شود و پنل سیگنال ،آتش را دریافت نموده و آژیر روشن می شود. حال اگر سیستم هشدار دهندۀ آتش به درستی نصب نشده باشد، دتکتور نزدیک فعال نمی شود و دتکتور بعدی فعال می شود و در این میان سرعت عمل طولانی تر شده و شعله های آتش بیشتر می شود و خساراتی وارد می کند .معمولاً نوع اجناس و قطعات استفاده شده در محل نصب هشدار دهندۀ آتش نوع دتکتور را معلوم می کند . حال اگر مواد در اتاق شعله ور شود و دود آن کم باشد، لازم است از دتکتورهای حرارتی استفاده شود و دتکتورهای دودی مناسب نمی باشد .زیرا عکس العمل خوبی را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانبد:  بهترین نژاد های سگ برای هر فردی

انواع دتکتورها

دتکتورها به 4 بخش تقسیم بندی می شود:

  • یونیزاسیون
  • دتکتور دودی اپتیکال
  • بیم دتکتور
  • استنشاقی یا دود مکشی

 

  • شاسی

از اجزای بسیار مهم  در سیستم های هشدار دهندۀ آتش، شاسی می باشد که آن را  با نام پوش باتون و شستی هم می شناسند. به وسیلۀ شاسی هشدار دهندۀ آتش می توان حادثۀ آتش سوزی را به وسیلۀ افراد حاضر اعلام نمود که به شکل دستی و با شکستن شاسی و فشار طلق، سیگنال هشدار را به مرکز هشدار دهندۀ آتش اطلاع می دهد. اکثر شاسی های هشدار دهنده دارای LED می باشند که زمان هشدار روشن می شود.

  • آژیر هشدار دهنده آتش

این آژیر، هشدار دهندۀ صوتی و شنیداری می باشد که در صورت وقوع آتش سوزی به پرسنل و افراد در محل وقوع حادثه را اخطار می دهد.

  • ایزولاتور هشدار دهنده آتش
بیشتر بخوانبد:  بهترین وکیل اصفهان از نظر مردم کیست؟

زمان اتصال کوتاه در یک مدار لوپ در سیستم هشدار دهندۀ آتش آدرس پذیر، موجب از کار افتادن تمامی تجهیزات بر روی لوپ خواهد شد.

استفاده ا زایزولاتورهای اتصال کوتاه از این مشکل جلوگیری می نماید.

در حال حاضر مخاطب این گونه سیستم های اعلام حریق افراد، سازمان ها و شرکت هایی هستند که قصد دارند کیفیت بالایی را در سازه های خود در نظر بگیرند. همان افرادی که برای حفظ سرمایه خانه بیمه آتش سوزی هم تهیه می کنند، از کپسول های آتش نشانی و همچنین سیستم های اطفاء حریق برای ساختمان های خود استفاده می کنند و سعی می کنند که سازه های خود را بر اساس اصول ایمنی در برابر زلزله بنا کنند.

مطلب پیشنهادی

معرفی شرکت آراد برندینگ + اعضای آرادبرندینگ

معرفی شرکت آراد برندینگ + اعضای آرادبرندینگ آراد برندینگ یک شرکت خصوصی با بیش از …