بازی های کودکانه

 

fun1964 1 بازی های کودکانه

بازی های کودکانه

بازی‌های کودکانه به بازی‌های گروهی کودکان گفته می‌شود که ممکن هست توسط بزرگسالان نیز انجام شود که معمولاً در کوچه، مدرسه و یا حیاط منزل‌ها انجام می‌شود. بازی‌های ورزشی شناخته شده مشابه فوتبال حاوی این مقاله نمی‌شوند.

بالا بلندی، توپ چرخی، تیله بازی، خاله بزغاله، خروس جنگی، زو، شاه و وزیر، الک دولک، شمع گل پروانه، عمو زنجیر باف، قایم باشک، قلعه، کلاغ پر، گل یا پوچ، لی لی، هفت‌سنگ، وسطی و … از بازی‌های قدیمی کودکان ایرانی هستند. برخی از بازی‌های قدیمی اکنون فراموش شده‌اند.

شیوه‌های بازی های کودکانه
یک به یک: بازی‌هایی مشابه ۳ ریگگ و دوز (ایکس-او) که تنها دو نفر بازیکن دارد.

 یک به چند: بازی‌های یک به چند بازی‌هایی هستند که یک نفر در مقابل یک گروه قرار می‌گیرد. در این بازی‌ها به آن یک نفر گرگ هم گفته می‌شود.

 گروه به گروه: بازی‌های گروهی بین دو گروه انجام می‌شود. قبل از ابتدا بازی باید یارکشی شود. به این صورت که دو نفر سردسته می‌شوند و هر یک به نوبت از میان سایر افراد یاران خود را انتخاب می‌کنند.

ff بازی های کودکانه

بازی های کودکانه فکری

بازی کودکانه «سه ریگک»
این بازی که بیشتر در افغانستان بازی می‌شود شبیه xo هست. روش بازی بدین گونه‌هست که روی یک کاغذ مربعی کشیده می‌شود و سپس با کشیدن دو خط از وسط اضلاع آن به هم به چهار مربع تقسیم می‌شود. سپس دو شرکت کننده به نوبت ۳ ریگ خود (که غیر همرنگ هستند و می‌تواند حبوباتی مشابه نخود هم باشند) را در ۹ نقطه بوجود آمده می‌گذارند بطوری که هرکدام سعی می‌کند یک صف سه تایی را پر کند. اگر کسی توانست یک صف سه تایی (در اصطلاح این بازی یک قطار) را پر کند برنده‌هست. اگر پس از پایان شدن سه ریگ هر کس برنده‌ای وجود نداشت به بازی با جابجا کردن ریگ‌ها ادامه پیدا می‌کند تا یکی برنده شود.

اصطلاح:حالت دوقطاره در این بازی به حالتی گفته می‌شود که فردی بتواند وضعتی را بوجود آورد که در تحرک بعدی امکان ساخت دو قطار را داشته باشد. در این حالت بازیکن مقابل هر کاری که کند تنها می‌تواند از قطار شدن یک صف پیشگیری کند و در نهایت بازیکن اول برنده می‌شود.

ff بازی های کودکانه

بازی های کودکانه و جالب

بازی کودکانه «نُه ریگک»
۹ ریگک شبیه سه ریگک هست. با این فرق‌ها:

شکل کشیده شده جمله از سه مربع تو در تو هستند که چهار خط میان اضلاع شان را به هم وصل کرده و در مجموع ۲۴ نقطه بوجود آمده‌هست.

بیشتر بخوانبد:  بازی محلی اشكم بق بقو

هر بازیکن دارای ۹ ریگ هست

پس از چیده شدن مهره‌ها هر مهره تنها می‌تواند به منزل‌های آزاد مجاور خود برود.

در صورتی که بازیکنی بتواند یک قطار (یک صف سه تایی از ریگ‌هایش) درست کند حریف باید یک ریگ از ریگ‌های خود را از صحنه خارج کند. اگر در جریان اول بازی باشد که ریگ‌ها کامل گذاشته نشده‌اند باشد یکی از ریگ‌های بیرونی و اگر در جریان بازی باشد یک از ریگ‌ها به انتخاب خودش.

در صورتی که ریگ‌های یک بازیکن به ۳ ریگ رسید شرط تحرک در نقطه‌های مجاور را ندارد و به هر منزل‌ای می‌تواند برود. در این وضعیت اگر بازیکن دیگر یک قطار درست کرد بازیکن اول که دیگر با داشتن دو ریگ نمی‌تواند هیچ قطاری درست کند بازنده مسابقه خواهد شد و بازی به پایان می‌رسد.

ff بازی های کودکانه

بازی های کودکانه در مدرسه

بازی کودکانه «خورشید مهتاب»
دو نفر پشت به پشت هم می‌دهند و دستهایشان را در هم قفل می‌کنند. سپس به نوبت کمی خم شده و هم‌بازی را چند سانتیمتر از زمین بلند می‌کنند. هنگام بازی این شعر خوانده می‌شود:

خورشید مهتاب چه رنگه؟ چقدر هر دو قشنگه

,بازی های کودکانه قدیم

بازی کودکانه «اتل متل توتوله»
این بازی را می‌توان حتی یک نفره انجام کرد. به صورتی که پاها را دراز کرده و شعر مخصوص آن خوانده می‌شود و با هر ضرب آهنگ شعر دست روی یک پا می‌رود و در پایان شعر پایی که شعر روی آن پایان می‌پذیرد به عنوان بازنده انتخاب می‌شود واین کار تا باقی مشابه یک پا ادامه می‌یابد. شعر اتل متل به این صورت هست:

اتل متل توتوله
گاو حسن چه جوره

نه شیر داره نه پستون
گاوشو بردن هندستون

یک زن کردی بستون
اسمشو بزار عمه قزی

دور کلاش قرمزی
هاچین و واچین

یه… پا… تو… ورچین.

شعر اتل متل به گونه‌های دیگری نیز خوانده می‌شود که البته رواج کمتری دارد، مثل:

اتل متل یک مورچه… قدم میزدتو کوچه… اومد یک کفش ولگرد… پای اونو لگد کرد… مورچه پا شکسته… راه نمیره نشسته… با برگی پاشو بسته… مورچه جونم تو ماهی… خوب بشه پات الهی… هاچین و واچین… یک پاتو ورچین

 ff بازی های کودکانه

بازی های کودکانه در منزل

بازی کودکانه «هستُپ هوایی»
نام دیگر این بازی احیاناً استپ آزاد هست. در این بازی که به وسیله برخی بازیکن به همراه یک توپ انجام می‌شود (مقدار نفرات بی‌پایان)، توپ توسط شخص ابتدا کننده بازی به هوا پرتاب می‌شود، همزمان با پرتاب توپ به هوا نام خصوصی از بازیکنان حاضر توسط پرتاب کننده با صدای رسا گفته می‌شود. فردی که نام او برده شده سعی می‌کند که توپ را بدون اصابت آن به زمین بگیرد. در این حین دیگر بازیکنان ابتدا به دویدن و دور شدن از آن منطقه می‌نمایند.

بیشتر بخوانبد:  بازی محلی «گردو بازی»

فردی که نام او برده شده در صورتی که پیروز به گرفتن توپ شد، دوباره عمل پرتاب توپ به هوا و صدا زدن نام یکی دیگر از بازیکنان را انجام می‌دهد. در صورتی که پیروز به گرفتن توپ نگردید، آنگاه به دنبال توپ دویده و سعی می‌نماید هرچه سریعتر توپ را بگیرد. به محض گرفتن توپ می‌گوید: ” استوپ “. بازیکنان دیگر به محض شنیدن کلمه استوپ موظف هستند در هر جایی که هستند، توقف نمایند. خصوصی که توپ را در دست دارد، می‌تواند به دلخواه به جهت هر کسی که نزدیک تر بوده و یا هر کس که او متمایل هست، توپ را پرتاب نماید. در این حالت هیچیک از بازیکنان مجاز به تحرک نمی‌باشند.

در صورتی که توپ به شخص مورد نظر برخورد نمود، یک امتیاز منفی به ضرر فردی که توپ به او برخورد نموده قصد شده و بازی مجدداً توسط او ابتدا می‌شود. در صورتی توپ به او برخورد ننماید یک امتیاز منفی به ضرر شخص پرتاب کننده قصد گردیده و بازی مجدداً توسط او ابتدا می‌شود. بازی با همین چرخه دوباره‌کاری شده تا امتیاز منفی خصوصی به رقم مورد موافقت و از پیش معین‌کردن شده‌ای برسد. در این حالت دیگر بازیکنان به غیر از شخص دارای امتیاز منفی داخل شور شده و نامی مستعار برای او انتخاب می‌نمایند. از اینجا به بعد او را با نام مستعار انتخاب شده می‌خوانند (در هنگام پرتاب توپ به هوا).

هر کس او را با نام اصلی او صدا کند، یک امتیاز منفی به حسابش قصد خواهد شد. با آمدن امتیازات منفی به رقم مورد موافقت و از پیش معین‌کردن شده دیگری، شخص مورد نظر را رو به دیوار یا سطح دیگری چسبانده (تکیه داده) و هر یک از بازیکنان او را با توپ مورد اصابت قرار می‌دهند.

پس از پایان این توپ باران، شخص مورد نظر اصطلاحاً سوخته و از بازی خارج می‌شود. دیگر بازیکنان آنقدر به بازی ادامه داده تا یک نفر باقی بماند که او همان برنده نهایی بازی هست.

ff بازی های کودکانه

 بازی گروهی کودکان

بازی کودکانه «نام فامیل»
نام فامیل یک نوع بازی هست که با قلم و کاغذ انجام می‌شود. مقدار مجاز شرکت کنندگان در این بازی بی‌پایان هست. در این بازی شرکت کنندگان ابتدا روی کاغذ جدولی رسم می‌کنند که صف اول آن مواردی همچون نام دختر، نام پسر، نام خانوادگی، شهر، کشور، نام غذا، نام میوه، نام هنرمند، نام خودرو، نام حیوان، و غیره متن شده‌هست.

بیشتر بخوانبد:  بازی محلی بل بلی جان یا همان اتل متل توتوله

در مرحله بعد شرکت کنندگان روی یکی از حروف الفبا موافقت می‌کنند و با ابتدا بازی سعی می‌ کند تمامی ستون‌های جدول را به نحوی پر کنند که با حرف مشخص شده ابتدا شود. این کار با سرعت و پنهانی انجام می‌گیرد. اولین نفری که پایان موارد را پر کرد هستُپ می‌گوید و بقیه باید دست از پر کردن ستون‌ها بکشند.

سپس هر کلمه متن شده ستون به ستون مقایسه می‌شود و به هر گزینه امتیاز داده می‌شود. امتیاز دهی معمولاً به این شیوه‌هست که اگر کلمه متن شده در هر ستون منحصربه‌شخص باشد و تنها یک نفر آن را متن باشد ۲۰ امتیاز و اگر کلمات متن شده در هر ستون مشترک باشد به هر نفر ۱۰ امتیاز و اگر کلمه‌ای متن نشده باشد ۵امتیاز به شخص تعلق می‌گیرد. جمع امتیاز ستون‌ها امتیاز شخص در آن مرحله را مشخص می‌کند.

پس از چند دور بازی به این شیوه نتایج مجموع شمرده می‌شود و برنده معین‌کردن می‌شود.

 ff بازی های کودکانه

بازی های کودکانه قدیمی

بازی کودکانه «الک دولک»
دوز (ایکس_او)

این بازی یک بازی دو نفره‌هست به وسیله یک قلم و کاغذ انجام می‌شود. نام این بازی به دلیل نشان‌های X و O هست که در طول بازی استفاده می‌شود. برای ابتدا این بازی در یک برگ جدولی با ۳ صف و ۳ ستون رسم می‌شود و هر یک از طرفین یکی از نشان‌های X یا O را انتخاب می‌کنند و تا انتهای بازی برای پر کردن منزل‌های جدول از آن استفاده می‌کنند.

برای ابتدا بازی یکی از طرفین به قید قرعه نشان X یا O را که قبلاً انتخاب کرده در یکی از منزل‌های جدول ۹ منزل‌ای قرار می‌دهد. سپس نفر دوم نشان مربوط به خود را در منزل‌های دیگر که هنوز پر نشده‌اند قرار می‌دهد و پس از آن مجدداً نوبت نفر اول خواهد بود.

نقطه پایان بازی در هر مرحله جایی هست که یکی از حریفان بتواند علامتی را که در ابتدای بازی انتخاب کرده در یکی از ردیفهای افقی، عمودی یا قطری قرار دهد و در طول بازی هر یک از طرفین با قرار دادن نشان خود در مقابل نشان‌های حریف نباید اجازه دهند که حریف یک خط عمودی، افقی یا قطری را با نشان خود پر کند.

نام این بازی در ادبیات انگلیسی Tic-tac-toe می‌باشد.

نمونه یک بازی که در نهایت X بازی را برده‌هست:

منبع:wikipedia.or

مطلب پیشنهادی

بازی محلی چشم‌بسته

بازی محلی چشم‌بسته در این بازی ابتدا محدوده‌اى را تعيين مى‌کنند و يکى از بازيکنان …