همه چیز درباره فرش ماشینی

[ad_1]

%name همه چیز درباره فرش ماشینی

فرش ماشینی گونه‌ای مصنوعی از قالی میباشد که توسط ماشین‌آلات صنعتی بافته می‌شود

فرش ماشینی امروزه به جزء سوا نشدنی منازل بسیاری از ما ایرانیان تبدیل شده میباشد. با توجه به اینکه فرش ماشینی یک کالای هزینه بر میباشد، انتخاب یک فرش ماشینی خوب که هم از کیفیت و مقاومت بالا و هم از ارزش مناسبی برخودار باشد، اهمیت بسیاری پیدا کرده میباشد بویژه زمانی که بدانید فرش ماشینی از آن دسته کالاهایی میباشد که از آشکار آن نمیتوان به کیفیت و مقاومت آن پی برد!

فرش ماشینی گونه‌ای مصنوعی از قالی میباشد که بر خلاف قالی دستبافت توسط ماشین‌آلات صنعتی بافته می‌شود. به دلیل سرعت تولید و همچنین کم‌بها بودن مواد اولیه نسبت به قالی دستبافت ارزش ارزانتری دارد و از مزایای آن آسان‌تر بودن اجرای آن، بهتر بودن نقش داشتن و باکیفیت‌تر انواع تصاویر هنری و خصوصی روی آن میباشد.

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید می‌گردد که می‌توان به دستگاه‌های تکسیما، واندویل، شونهر، Alpha ,CRX, ASR, VTR و… اشاره کرد. جنس هر فرش نیز می‌تواند آکریلیک یا BCF و مخلوطی از این دو، یا الیاف جدید ابریشم مصنوعی (پلی استر) باشد.

قابل ذکر میباشد که فرش‌های ۱۰۰٪ آکریلیک دارای کیفیت و ارزش بالاتری هستند ولی فرش‌های ابریشم مصنوعی در حال حاضر به دلیل عدم پرزدهی و شستشوی بینهایت آسان و ثبات و درخشندگی بالا در بازارهای جهانی به عنوان بهترین کفپوش مورد توجه قرار گرفته و همچنین فرش‌ها براساس شانه به ۳۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰و ۱۵۰۰ شانه تقسیم می‌شوند. تراکم فرش‌ها نیز می‌تواند براساس نوع ماشین و شانه بین ۷۰۰ تا ۴۵۰۰ باشد. لازم به ذکر میباشد همچنین فرش هایی به نام پتینه وجود دارند، فرش پتینه از جمله فرش های مدرنی میباشد که به سبک قدیمی و کهنه کاری تولید شده اند.

%name همه چیز درباره فرش ماشینی

فرش‌های ۱۰۰٪ آکریلیک دارای کیفیت و ارزش بالاتری هستند

مفهوم شانه و تراکم

هر فرش دو نوع تراکم دارد: عرضی و طولی

تراکم عرضی فرش (شانه): به میزان ریشه (گره رنگ) در یک متر از عرض فرش می‌گویند که به نام شانه شناخته می‌شود. برای مانند: قالی ۵۰۰ شانه به این معنی میباشد که در هر متر از عرض فرش معادل ۵۰۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده‌میباشد. شانه‌هایی که به‌طور معمول در بازار می‌باشند عبارتند از: ۳۲۰-۳۵۰-۳۸۰-۴۰۰-۴۴۰-۵۰۰-۷۰۰-۱۰۰۰-۱۲۰۰-۱۵۰۰ شانه

تراکم طول فرش (تراکم): به میزان ریشه (گره رنگ) در یک متر از طول فرش می‌گویند. برای مانند: قالی با تراکم ۷۰۰ یعنی در یک متر از طول فرش معادل ۷۰۰ ریشه (گره رنگ) بافته شده وجود دارد، تراکم‌هایی که به‌طور معمول در بازار می‌باشند عبارتند از: ۷۰۰-۸۰۰-۹۰۰-۱۰۰۰-۱۴۰۰-۲۵۵۰-۳۰۰۰-۳۲۰۰-۳۶۰۰-۴۵۰۰ رج می‌باشد.

(همچنین تراکم طولی با توجه به روش‌های مختلف بافت فرش ماشینی با یکدیگر دارای فرق می‌باشد).

میزان ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع از فرش: تراکم عرضی ضرب در تراکم طولی را گویند. برای مانند اگر میزان گره رنگ در عرض مساوی با ۷۰۰ گره و در طول هم معادل ۹۰۰ گره رنگ باشد؛ بنابراین میزان ریشه (گره رنگ) در یک متر مربع ۶۳۰/۰۰۰=۹۰۰x۷۰۰

همیشه مقدار تراکم از شانه بیشتر میباشد و حاصل ضرب شانه و تراکم میزان سر نخ در متر مربع و حاصل ضرب شانه و تراکم تقسیم بر ۲ یا ۳ (بسته به نوع دستگاه فرش بافی) میزان گره در متر مربع می‌شود.

فرش ماشینی‌ را از چه جنسی انتخاب کنیم؟

چند نوع فرش از نظر جنس الیاف داریم که از آنها می‌توان به ۵ مورد پشمی، آکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و نایلونی اشاره کرد. ویژگی‌های هر یک از این فرش‌ها در ادامه توضیح داده شده میباشد.

۱. فرش‌های پشمی: فرش ماشینی پشمی، فرشی میباشد که در تولید آن از نخ پشم (که معمولا از گوسفند به‌دست می‌آید)، استفاده می‌شود. از آنجایی‌که نخ پشم، طبیعی میباشد، محکم میباشد. همچنین  گرد و خاک را به خود نمی‌گیرد. فرش‌های پشمی به دلیل اینکه نرم هستند، طرفداران بسیاری دارند. این نوع فرش استوار میباشد و گرما را به خود جذب می‌کند. به آسودگی لک نمی‌شود و در صورت لک شدن، بدون دردسر پاک می‌شوند. اگر اتاق‌تان در بخشی از منزل میباشد که نسبت به اقبال‌های دیگر سرد میباشد، از فرش پشمی برای آن استفاده کنید. البته به دلیل اینکه نم را به خود جذب می‌کند، مناسب مکان‌های مرطوب نیست.

از آنجایی‌که این فرش محکم میباشد، به درد اتاق‌های پررفت‌وآمد مشابه اتاق نشیمن یا غذاخوری می‌خورد. بیشتر فرش‌های پشمی، از نخ صددرصد پشمی تولید می‌شوند. اما در برخی از این فرش‌ها، ناخالصی وجود دارد. یعنی ۸۰ درصد از پشم و ۲۰ درصد نایلون یا پلی‌پروپلین هستند که به فرش پشمی ترکیبی معروف‌اند.

۲. فرش‌های پلی‌پروپلین : ۳۰ درصد از بازار فرش، به فرش‌هایی اختصاص دارد که با نخ از جنس پلی‌پروپلین که با نام الفین (Olefin) هم معروف میباشد، تولید شده‌اند. این نوع فرش در مساوی نم و کپک، بینهایت مقاوم میباشد و مناسب منزل‌هایی میباشد که در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند.

از آنجایی که این نوع فرش از مقاومت خوبی بهره‌مند میباشد، به خود لکه نمی‌گیرد و همچنین آسوده شسته می‌شود، مناسب اتاق‌های پررفت و آمد، به ویژه اتاق کودکان میباشد. درضمن به دلیل اینکه این نوع فرش‌ها بینهایت نرم هستند، از آنها برای اتاق خواب هم می‌توان استفاده کرد.

۳. فرش‌های پلی‌استر : الیاف پلی‌استر، به دلیل آشکار براق و درخشنده‌ای که دارند، یکی از محبوب‌ترین نخ‌ها برای بافت فرش‌اند. در واقع با وجود این نوع الیاف، می‌توان فرش‌های رنگی متنوعی تولید کرد. یکی دیگر از دلایلی که فرش‌های پلی‌استر را محبوب کرده میباشد، ضدلک بودن آنهاست. الیاف پلی‌استر، دارای سلول‌های بسته هستند. یعنی هیچ منفذی ندارند که لکه‌ها به آنها نفوذ کرده و درون فرش باقی بمانند.

البته این نوع فرش نباید در معرض گرد و خاک قرار گیرد، زیرا گرد و گردوخاک به آسودگی به روی آن می‌نشیند و از آشکار خوب آن، کم می‌کند. البته فرش‌های پلی‌استر، به اندازه فرش‌های دیگر مشابه نایلونی محکم نیستند و به درد اتاق‌های پررفت و آمد نمی‌خورند. فرش‌های پلی‌استری در سبک و کیفیت‌های گوناگون و با هر بودجه‌ای در معرض میباشد.

بیشتر بخوانبد:  راهنمای خرید فرش دستباف ایرانی

۴. فرش‌های آکریلیک : اگرچه نمی‌توان فرش ماشینی با الیاف ۱۰۰درصد آکریلیک، پیدا کرد، این نوع نخ با انواع نخ‌های دیگر مشابه پشم، ترکیب شده و برای بافت فرش به کار می‌رود. به همین دلیل آشکار آنها شبیه فرش‌های پشمی میباشد و البته مشابه آن نرم و استوار میباشد و به آسودگی لکه به خود نمی‌گیرد و آب‌کشیدن آن سخت نیست. فرش‌‌های از جنس آکریلیک  در مساوی نم، کپک و رنگ‌پریدگی مقاوم هستند. اما آنها در مساوی مواد شیمیایی قلیایی بینهایت احساساتی‌اند و به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند.

۵. فرش‌های نایلون : تقریبا دو سوم الیاف فرش‌های ماشینی از نایلون هستند. این الیاف در مساوی گردو خاک و کپک، مقاوم هستند. در ضمن سنگینی وسایل منزل، مشابه مبلمان را هم به خوبی، تحمل می‌کنند. فرش‌های نایلونی در رنگ‌های مختلف و زیبا تولید می‌شوند. این نوع فرش، مقاومت بینهایت بالایی دارد.

البته رنگ فرش‌های نایلونی در مدت زمانه کمی کم می‌شود و رنگ‌پریده به نظر می‌آیند. فرش نایلونی از نظر ارزش،‌ گران‌ترین الیاف مصنوعی میباشد. بنابراین این فرش، نسبت به فرش‌های دارای الیاف مصنوعی مشابه پلی‌استر، گران‌تر میباشد.

%name همه چیز درباره فرش ماشینی

تقریبا دو سوم الیاف فرش‌های ماشینی از نایلون هستند

راهنمای خرید فرش:

امروزه طرح و نقش داشتن های زیادی با تراکم و شانه های مختلف از فرش در بازار وجود دارد و مشتریان را در خرید فرش ماشینی گمراه می کنند و این سوال پیش می آید که چه فرشی بخرم ؟

نکته اول : از مهم ترین نکات در خرید فرش در نظر گرفتن شیوه استفاده از فرش و مکان پهن کردن فرش میباشد. برای مانند فرشی که در سالن پذیرایی پهن شده میباشد به طور معمول رفت و آمد بر روی آن بینهایت زیاد میباشد و فرشی که در اتاق خواب یا آشپزخانه پهن شده باشد معمولا رفت و آمد بر روی فرش کم تر میباشد. در انتخاب فرش برای چنین مکان هایی باید فرشی محکم و مقاوم را برای مکان های پر رفت و آمد ، همچنین فرشی لطیف با رنگ شاد برای فضا های کم رفت و آمد را در نظر گرفت . فرش مناسب سالن پذیرایی ، فرش های با تراکم بالا مشابه فرش ماشینی 1200 شانه و فرش مناسب برای اتاق خواب فرش های با تراکم پایین مشابه فرش ماشینی 700 شانه می باشند.

نکته دوم : در انتخاب بهترین فرش ماشینی باید به سبک زندگی خود نیز توجه داشته باشیم  اگر در منزل کودکی دارید یا از حیوان خانگی نگهداری می کنید از فرش هایی استفاده کنید که طرح و نقش داشتن شلوغی داشته باشند تا کثیفی را بر روی خود نمایان نکنند . و اگر خانواده ای کم جمعیت هستید می توانید از فرش هایی استفاده کنید که رنگی روشن با طرح و نقش داشتن کمتری داشته باشند.

%name همه چیز درباره فرش ماشینی

همیشه سعی کنید فرشی را خریداری کنید که دوری آن با دیوار ها لااقل نیم متر باشد

نکته سوم : اگر فرشی را برای مکانی در نظر گرفته اید که در معرض گرد و گردوخاک و کثیفی می باشد ، فرش های زمینه تیره مشابه : فرش زمینه سرمه ای ، فرش های زمینه آبی کاربنی و آبی نفتی و … کثیفی و گرد و خاک را به طور واضح نمایان می کنند و مناسب چنین مکان هایی نیستند و همچنین فرش های زمینه کرم نیز جای پا را مشخص می کند . بهترین فرش ها برای مکان هایی که در معرض گرد و خاک هستند ، فرش هایی با زمینه بادامی و گردویی می باشند.

بیشتر بخوانبد:  آشنایی با سبک موسیقی هیپ هاپ

نکته چهارم : بیشتر افراد در خرید فرش ماشینی ، فرشی را برای منزل انتخاب می کنند که دور تا دور منزل را بپوشاند ، اما این کار اشتباه میباشد . همیشه سعی کنید فرشی را خریداری کنید که دوری آن با دیوار ها لااقل نیم متر باشد تا پایه های عقبی وسایلی چون مبل بر روی زمین قرار بگیرد .

نکته پنج : هیچ گاه برای ست کردن فرش با مبل یا ست کردن فرش با اثاثیه منزل از یک رنگ استفاده نکنید و همیشه از رنگ های اختلاف مشابه سفید و مشکی یا کرم و قهوه ای استفاده کنید تا اثاثیه منزل زیباتر و جذاب تر نمایان شوند . اثاثیه یک رنگ ، فضا و محیط منزل را کسل کننده می کند.

نکته ششم : اگر فرشی را برای مکانی کوچک در نظر دارید و دوست دارید فضای منزل بزرگ تر نشان داده شود از فرش هایی با زمینه روشن استفاده کنید زیرا چنین فرش هایی فضای منزل را از آنچه که هست بزرگ تر نشان می دهد و اگر فرشی برای مکانی بینهایت بزرگ و خلوت در نظر دارید فرشی با طرح و نقش داشتن ازدحام و با زمینه تیره انتخاب کنید تا فضا و محیط منزل را جذاب تر و شوغ تر نمایان کند . فرش های زمینه تیره فضایی دنج ، گرم و اخلاص‌آمیز به وجود می آورند.

%name همه چیز درباره فرش ماشینی

هفته‌ای یکبار فرش را با جاروبرقی پاک کنید

چگونه سن فرش را افزایش دهیم؟

مشابه هر شی دیگری فرش نیز نیاز به نگهداری دارد. با رعایت برخی نکات می‌توانید طول سن فرش خود را افزایش داده و برای مدت بیشتری آن را نو نگاه دارید:

۱- اجازه ندهید نور مستقیم خورشید روی فرش بتابد.

۲- فرش را در نزدیکی منابع حرارتی و آتش‌زا قرار ندهید.

۳- برای جابه جا کردن فرش آن را رول کنید و هرگز اقدام به تا کردن فرش ننمایید چون سبب شکسته شدن آن می‌شود.

۴- فرش را در مکان‌های مرطوب قرار ندهید زیرا نم سبب پوسیدگی فرش می‌شود.

۵- وسایل سنگین نظیر مبلمان و کمد را روی فرش قرار ندهید زیرا سبب فشردگی الیاف در یک نقطه می‌شود و در صورت اجبار به این کار، هر چند وقت یکبار نیز جای وسایلی که روی فرش گذاشته‌اید را دگرگونی دهید.

۶- هر چند وقت یک‌بار فرش را سر و ته کنید تا در معرض سایش قرار نگیرد.

۷- هفته‌ای یکبار فرش را با جاروبرقی پاک کنید.

۸- فرش را در زیر درها به گونه‌ای پهن کنید که در ارتباط مداوم با آن نباشد.

۹- آب‌کشیدن فرش را به شرکت‌های معتبر قالیشویی بسپارید و از آب‌کشیدن آن در منزل حذر کنید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید فرش دستباف ایرانی

[ad_1] هنگام خريد فرش دستباف، يك كارشناس فرش باشيد فرش دستباف يكى از عمده ترين …