معرفی رشته پزشکی

[ad_1]

%name معرفی رشته پزشکی

معرفی رشته پزشکی

رشته پزشکی دانشی می باشد که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی صدمه‌ دیدگان می باشد. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد.

یکی از مهمترین و محبوب ترین رشته های گروه تجربی، رشته پزشکی می باشد. این رشته هر سال، داوطلبان خیلی زیادی دارد و از پرطرفدارترین رشته ها بین دانش آموزان به حساب می آید. اکثر دانش آموزان تجربی، آرزوی قبولی در این رشته دشوار را دارند.

قبولی در این رشته کار به نظر دشواری به حساب می آید اما امکانپذیر می باشد. یکی از مهمترین نکاتی که قبل از انتخاب رشته باید به آن توجه کرد، بررسی اطلاعات کامل درباره ی رشته تحصیلی می باشد. شما با داشتن اطلاعات کامل در مورد مراحل تحصیل می توانید به اهداف خود برسید.

رشته پزشکی دانشی می باشد که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی صدمه‌ دیدگان می باشد. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد. آسوده التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند که این گروه ها هر چند با وجود اختلاف هایی همگی نام مشترک بیمار را نزد پزشک یدک می کشند.

بیماران می دانند که برای سلامتی و تندرستی باید به پزشک برای درمان اطمینان کنند و در عاقبت این اطمینان تصمیم گیری در مورد سلامتی شان را به پزشک می سپارند.

تقریباً در سراسر زمان ثبت شده و در ھر بخشی از جھان، پزشک بودن معنی خاصی را داشته می باشد و مردم برای کمک گرفتن در مورد سریع ترین نیازھای خود، تسکین از درد و رنج و پس دادن سلامتی به نزد پزشکان مراجعه می کنند. آنھا به پزشکان اجازه دیدن، لمس کردن و دست زدن به ھر قسمتی از بدنشان، حتی محرمانه ترین قـسمت ھا را هم می دھند. انجام می دھند چون که ایمان دارند پزشک شان به نفع آنھا کار خواھد کرد.

%name معرفی رشته پزشکی

مراحل تحصیل در رشته پزشکی

این رشته مناسب چه کسانی می باشد؟

از جمله مشکلات رشته ی پزشکی، طولانی بودن دوران و تحمل فرسا بودن آن می باشد.محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالانتان و نداشتن درآمد تا پایان دوران ی تحصیلتان. بر همگان روشن می باشد که مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحت های شدید، کم کم بر روحیاتتان تاثیر منفی می گذارد. پس این رشته مناسب کسانی می باشد که توانایی مطابقت با شرایط سخت آن را داشته باشند.

اگر می‌توانید با شرایط استرس‌زا به خوبی کنار بیایید و دلسوزی، شکیبایی و تحمل جسمی داشته باشید، شغل پزشکی برای شما مناسب می باشد. همچنین ضروری می باشد مهارت‌های ارتباطی، ریاضی و فنی خیلی خوبی را نشان دهید.

استعداد های ذاتی مورد نیاز برای تحصیل در این رشته

استدلال دیداری: قدرت استدلال با تصاویر ونشانه ها را داشته باشند.

استدلال ریاضی: کشف روابط میان اعداد و شناسایی الگوهای موجود در آنها در این افراد وجود داشته باشد.

استعداد درک 3 بعدی: بتوانند ماورای آنچه که در سطح چیزها و امور می باشد را ببینند. یعنی بتوانند وجه یا وجوهی از شکلی که نمی بینید، یک بازنمایی فرضی در ذهن خود بیافرینند.

استعداد تمرکزفکر: بتوانند به خوبی تمرکز کنند و تمرکزفکر داشته باشند تا با به خاطر سپردن جزئیات و استفاده از آن در موقیت های جدید مفید باشند.

رشته پزشکی چند ترم می باشد ؟

در حال حاضر، نظام آموزش پزشکی عمومی‌، حاوی 4 دوران علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی می باشد .دوران علوم پایه دوران علوم پایه پزشکی 5 ترم تحصیلی می باشد که با اتمام آن،‌ دانشجویان مجاز به ورود به دوران بعدی(فیزیوپاتولوژی) هستند و پیش از ورود به دوران بعدی،‌ امتحان کامل علوم پایه پزشکی از پایان دانشجویان به طور سراسری و همزمان، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل می‌آید و قبول‌شدگان،‌مجاز به ورود به دوران فیزیوپاتولوژی خواهند بود. این امتحان، در بردارنده‌ی گفت‌وگوها تعلم شده در دوران علوم پایه می باشد.

بیشتر بخوانبد:  معرفی رشته انیمیشن و افراد مناسب + بازار کار

دوران های تحصیلی رشته پزشکی

علوم پایه

در این دوران به علت آشنا نبودن دانشجویان ، به گفت‌وگوها پایه علوم بالینی پرداخته می‌ شود. طول این دوران ، 2 سال می باشد و دانشجویان پس از این 2 سال، به قصد ورود به دوران بعدی، در آزمونی کامل، شرکت می‌ کنند.

دروس علوم پایه

بیوشیمی، بافت‌شناسی،، تشریح (نظری- عملی)، تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)، فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی (نظری)،اپیدمیولوژی، روانشناسی، جنین‌شناسی، تغذیه، ژنتیک، زبان تخصصی، صدمه شناسی عمومی، انگل‌شناسی، میکروب شناسی دوران فیزیوپاتولوژی این دوران حاوی 31 واحد درسی می باشد که دو ترم تحصیلی طول خواهد کشید. در پایان این دوران معدل دانشجو از دروس فیزیوپاتولوژی، باید دست‌کم 12 باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درس‌هایی را که در آنها نمره کمتر از 12 آورده می باشد،‌ مجدداً بخواند.

حداکثر مدت مجاز،‌ در مراحل اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) 5 سال می باشد. در پایان این دو دوران دانشجویانی که همه‌ی واحدها را با بهره‌مندی بگذرانند، به دوران‌ی کارآموزی بالینی راه می‌یابند. باید توجه داشت که ملاک قبولی در امتحانات این مرحله، کسب لااقل نمره 12 از 20 می باشد؛ در حالی که در دروس پایه، ملاک کسب نمره 10 از 20 می‌باشد.

نشانه‌ شناسی و فیزیوپاتولوژی

طول این دوران 6 ماه بوده و در این دوران دانشجویان به فراگیری مطالبی همچون آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، شناخت ساز و کار بیماریها و عوامل اثرگذار در آن‌ ها، تشخیص انواع بیماری‌ ها، نشانه ها و راه های درمان آن ها، می‌ پردازند.

دروس فیزیوپاتولوژی

صدمه شناسی خصوصی، فارماکولوژی، سیمیولوژی، دوران های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها .دوران ‌کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی در این مرحله قادر هستند تا آموخته های خود را از دروس مختلف با یافته های بالینی از بیماران بستری در بیمارستان ها مقایسه داده و با بهره گیری مناسب از روش های تشخیص آزمایشگاهی، بیماری را تشخیص دهند و اقدامات مناسب درمانی را برای بیمار انجام دهند. این دوران حاوی 97 واحد درسی می باشد که در چهار بخش اصلی ارائه می گردد و عمدتاً مسائل رایج در رشته پزشکی عمومی را حاوی می شود که عبارتند از داخلی، عمل، زنان و کودکان.

در سایر بخش ها که بخش های فرعی محسوب می شوند نیز بیماری های شایع در آنها آموزش داده می شود. با توجه به این مطلب، چهار رشته اصلی عمل، داخلی، زنان و کودکان زمانه بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

در دوران کارآموزی، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را فرا بگیرند تا در دوران‌ بعدی – کارورزی- که خود تصمیم گیرنده خواهند بود، بتوانند به کمک بیماران بشتابند و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

در دوران کارآموزی نمره قبولی در دروس عملی و نظری 12 می باشد و معدل کل دوران کارآموزی باید بالای 14 باشد و چنانچه کمتر از 14 باشد، باید واحدهای با نمره کمتر از 14 دوباره‌کاری شود تا معدل کل به 14 برسد.

در پایان این دوران، دانشجویان قبل از ورود به دوران کارورزی در امتحانی به نام امتحان کامل کارورزی شرکت می کنند و بعد از قبولی به دوران کارورزی داخل می شوند. چنانچه دانشجویی در امتحان مربوط قبول نشود، حداکثر 4 مرتبه می تواند در این امتحان شرکت کند.

%name معرفی رشته پزشکی

دوستی با رشته های پزشکی

بیشتر بخوانبد:  استابلایزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کارآموزی بالینی

طول این دوران 20 ماه می‌ باشد و دانشجویان به شناخت بیماری ها و علائم و راه های درمان آن، از لحاظ بالینی و آزمایشگاهی می پردازند تا بتوانند در زمانه مواجهه با بیمار، به بهترین نحو ممکن، به پیش گیری و درمان کمک کنند.

دروس کارآموزی بالینی

بیماریهای اعصاب، بیماریهای عفونی، کارآموزی داخلی، بیماریهای عمل، بیماریهای ارتوپدی، بیماریهای عفونی، کارآموزی عمل، زمان و اخلاق پزشکی، بیماریهای کودکان، پزشکی قانونی و مسمومیت ها، فارماکولوژی بالینی،‌ کارآموزی چشم،‌ کارآموزی پوست، کارآموزی بهداشت، کارآموزی بخش کودکان،‌ بهداشت، کارآموزی گوش و حلق و بینی، کارآموزی ارتوپدی. بیماری های زنان و زایمان، کارآموزی رادیولوژی، بیماریهای روانی، کارآموزی روانپزشکی.

دوران کارورزی بالینی این دوران آخرین مرحله آموزش پزشکی می باشد و آن را دوران انترنی نیز می گویند. این دوران 64 واحد درسی می باشد و 18 ماه به طول می انجامد. در دوران کارورزی،‌ دانشجویان مسئولیت معاینه‌ی بیماران و تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده خواهند داشت و آموخته های خود را در دوران های قبل به طور عملی انجام خواهند داد تا آماده پذیرش شغل پزشکی در اجتماع شوند و بتوانند به طور مستقل به درمان بیماران بپردازند. در پایان این دوران و قبل از آسودگی از تحصیل، کارورزان باید درس پایان نامه را که 6 واحد درسی می باشد، ابتدا کنند.

کارورزی بالینی

طول این دوران 18 ماه می باشد. هدف این دوران، پرورش مهارت و قدرت تصمیم‌ گیری کارورزان و افزایش اطمینان به نفس آن ها، از راه برخورد مستقیم‌ با مسائل بهداشتی – درمانی و قبول مسئولیت در این زمینه، می‌ باشد.

دروس کارورزی بالینی

کارورزی بخش عمل، کارورزی بخش چشم، کارورزی بخش سوانح و سوختگی، کارورزی بخش ارتوپدی، کارورزی بخش ارولوژی، کارورزی بخش اطفال، کارورزی بخش بهداشت، کارورزی بخش گوش و حلق و بینی،‌ کارورزی بخش داخلی، کارورزی بخش زنان و زایمان، کارورزی بخش اورژانس، کارورزی بخش نفرولوژی، کارورزی بخش پوست، کارورزی بخش روانپزشکی.

کارورزی

در این دوران کارورزان به مناطق محروم رفته و مشغول به گذراندن طرح کارورزی خود می‌ شوند اما لازمه ورود به این دوران ، گذراندن و بهره‌مندی در آزمون جامعی می باشد که قبل از این مرحله برگزار می شود و حاوی کلیاتی از دروس پایه ، اصلی و عمومی فیزیولوژی و علوم بالینی می باشد.

%name معرفی رشته پزشکی

دوستی با رشته پزشکی

پزشکی در ایران یا مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور

بعضی ها تحصیلات پزشکی در خارج از کشور را به پزشکی در ایران ترجیح می دهند. برای رشته هایی مشابه رشته دندانپزشکی و پزشکی باید یک سری آزمون های مختص آن کشورها را بدهید تا بتوانید برای ادامه تحصیل به آن کشور بروید و درس بخوانید. نمره آزمون زبان تافل یا ایلتس یا GRE هم می خواهد. باید ویزا بگیرید و شرایط خاص خودش را دارد.

این آزمون ها در هر کشوری برگزار نمی شود و تنها در بعضی کشورها برگزار می شود. خیلی از متخصص ها و فوق تخصص های معروف ایرانی هم دانشگاه های معتبر خارج از کشور درس خواندند و برگشتند. خارج رفتن و تحصیل در رشته پزشکی آنقدر سخت می باشد (لااقل در مقایسه با رشته های مهندسی) که خیلی از پزشک ها عقیده دارند خارج رفتن منطقی نیست! مگر اینکه همه سختی هایش را به جان بخرد.

الان بیشتر ایرانی هایی که اپلای می کنند و می روند از رشته های فنی مهندسی هستند که صرفا با داشتن رزومه علمی خوب (معدل بالا، مقاله و …) و نمره آزمون زبان خوب می توانند بروند ولی برای بچه های پزشکی و دندان پزشکی و … باید از یک سری فیلترها و آزمون های سخت ردشدن کنند تا بتوانند در یک دانشگاه معتبر خارجی در مقطع تخصص یا فوق تخصص ادامه تحصیل بدهند. شرایط مهاجرت به خارج از کشور برای دندانپزشکی و پزشکی کمی سخت تر از داروسازی می باشد.

بیشتر بخوانبد:  راهنمای کامل نحوه کاشت نخود + زمان برداشت نخود

یک سوالی که ممکن می باشد به ذهن تان برسد این می باشد که آیا کشورهای دیگر مدرک پزشکی عمومی ایران را قبول دارند یا خیر؟ باید در جواب گفت که به کشور مورد نظرتان بستگی دارد: مثلا آمریکا آن را قبول دارد اما باید سه استپ آزمون USMLE را پاس کنید. قوانین ایالت ها هم بعضا با هم تفاوت دارد اما اگر برا کار کردن بخواهید بروید و جواز طبابت یک ایالت را بگیرید بقیه ایالت ها هم به شما جواز طبابت می دهند.

اما معمولا رشته های لوکس را به ایرانی ها نمی دهند برای متخصص ها، مگر اینکه نمره استپ های آزمون USMLE خیلی بالا باشد. استرالیا هم مدرک پزشکی ایران را قبول دارد اما باید امتحان مخصوص آنجا را پاس کنید. کانادا و آلمان هم مدرک رشته پزشکی عمومی ایران را قبول دارند. اما باید به این نکته هم توجه کنید که مثلا بروید و پزشکی آلمان بخوانید و برگردید باید قطعا امتحان ارتقا بدهید که بتوانید در ایران طبابت کنید.

کلا در خیلی کشورها مدرک رشته پزشکی عمومی ایران یا همان gp اعتبار دارد اما قانونش این گونه می باشد که شما باید دوران اینترنتی را آنجا هم بگذرانید. کشور به کشور قوانینی با هم اختلافاتی دارند. به این نکته هم باید توجه کرد که مدت زمانه تحصیل پزشکی تو همه تخصص ها و کشورهای دیگر اندازه ایران نیست و بعضی ها طولانی تر می باشد مثلا تخصص رادیولوژی در استرالیا ۵ ساله می باشد.

بعضی کشورها هم سیاست های خاصی برای جذب پزشک خارجی دارند. مثلا آمریکا معمولا رشته های تاپ و لوکس را از پزشکان خودش می گیرد مثل پوست چشم و پلاستکف اما رشته های پرزحمت تر و یا احیانا کم درآمدتر مال خارجی هاست که از بین خارجی ها هم هندی ها و چینی ها پیشتاز پر کردن گنجایش های پزشکی آمریکا هستند.

%name معرفی رشته پزشکی

شناخت رشته ی پزشکی

آینده شغلی :

پس از اتمام دوران ی تحصیل، همه ی دانشجویان ملزم به گذراندن دو سال طرح پزشکی در مناطق محروم و خدمت سربازی (پسران) هستند.

این دو خدمت جداگانه هستند و مستقل از هم گذرانده می شوند. بازار کار رشته ی پزشکی از کلینیک ها، بیمارستان های دولتی و خصوصی تا اورژانس ها و مطب ها گسترش یافته می باشد.

بازار کار، درآمد، جایگاه شغلی رشته پزشکی در ایران

بازار کار رشته پزشکی از منزل خصوصی ابتدا و تا بيمارستان ها، درمانگاه ها، اورژانس ها و کليه مراکز درمانی در بخش های دولتی و خصوصی، ورزشگاه ها و غيره گسترش می يابد و در صورت بضاعت و توانائی مالی امکان تأسيس مطب را نيز می توان يکي از بخش هايی دانست که پزشک اشتغال خود را فراهم می کند.

امروزه از گوشه و کنار می شنویم که برای آسوده التحصیلان رشته پزشکی بازار کار مناسبی وجود ندارد. در حالی که هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجه هستیم. از طرفی دیگر آسوده التحصیلان رشته پزشکی می توانند کارهای پژوهشی گسترده ای انجام دهند که متاسفانه افرادی که در این زمینه پرکاری می کنند خیلی انگشت شمارند، در واقع خیلی از پزشکان بیشتر ترجیح می دهند به کارهای درمانی در مطب های خود بپردازند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

[ad_1] درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی …