معادن سنگ مرمر ایران

refgverjeprkgergje 300x188 معادن سنگ مرمر ایران

یکی از سنگ‌های پر کاربرد در نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، سنگ مرمر است که از سنگ آهک ساخته شده و در رنگ‌های گوناگونی می‌توان آن را پیدا کرد. زمانی که سنگ آهک در دل زمین تحت فشار زیادی قرار گیرد، تغییر حالت پیدا کرده و به سنگ مرمر تبدیل می‌گردد. مرمر خالص به رنگ سفید وجود دارد و بسته به مواد موجود در بافت آن، رنگ سنگ تغییر خواهد یافت. در گذشته از سنگ مرمر سفید برای ساختن معبد در یونان و مصر استفاده می‌کردند و به دلیل مقاومت بالای این سنگ در برابر باران و سرما، طول عمر زیادی در برابر عوامل بیرونی دارد.

کشور ایران سرشار از معادن ارزشمندی است که از دل آن‌ها مواد مورد نیاز صنایع مختلف استخراج می‌گردد؛ سنگ مرمر هم در نقاط مختلف کشور یافت می‌شود و دارای تنوع زیادی است. بزرگ‌ترین معدن سنگ مرمر ایران در استان کرمان وجود دارد و هر ساله حجم قابل توجهی از مرمر از دل معادن آن خارج می‌گردد. سنگ مرمر بسته به رنگ خود در انواع مرمر سبز، مرمر سفید، مرمر قرمز، مرمر پرتقالی، مرمر آبی، مرمر صورتی و … جای می‌گیرد.

بیشتر بخوانبد:  نحوه انتخاب روتین مراقبت از پوست

در ادامه به معرفی مهم‌ترین معادن سنگ مرمر ایران خواهیم پرداخت.

erfgvpyky5poyhj4oiv vlh 300x169 معادن سنگ مرمر ایران

  • معدن سنگ مرمر سبز شاهین دژ: سنگ خروجی معدن شاهین دژ، مرمر سبز است که مشابه آن در نقاط دیگر کشور مانند آذر شهر یا هرات افغانستان وجود دارد. از جمله ویژگی‌های سنگ‌های مرمر سبز شاهین دژ می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل بیرونی، سختی بالا، رنگ منحصربفرد، صیقل پذیری و … اشاره کرد.
  • معدن سنگ مرمر صورتی نقده: یکی از چشم نوازترین رنگ‌های سنگ مرمری که می‌توانید برای دکوراسیون منزل خود از آن استفاده کنید، سنگ مرمر صورتی است. در این سنگ رنگی صورتی مایل به سفید مشاهده می‌کنید که جذابیت خاصی به محیط اطراف خود هدیه می‌دهد. سنگ معدن صورتی نقده ارومیه هم دارای پس زمینه‌ی صورتی و رگه‌های سفید است و خروجی آن در دنیا کمیاب است.
  • معدن سنگ مرمر خلج خراسان: به دنبال سنگ مرمر با رنگی خاص برای منزل خود هستید؟ سنگ مرمر پرتقالی می‌تواند نیاز شما را برآورده سازد. این سنگ مرمر با رنگی زیبا و مقاومت بی‌نظیر، طول عمر بالایی را در کنار شکل ظاهری زیبا برای منزل شما به ارمغان خواهد آورد. بهترین سنگ مرمر پرتقالی دنیا از معادن خراسان استخراج می‌شود که معمولا از آن برای ساختمان‌های لوکس استفاده می‌کنند.
  • معدن سنگ مرمر سبز آب باریک آذرشهر: سنگ مرمر سبز آذرشهر یکی از با کیفیت‌ترین سنگ‌های ساختمانی در ایران است که در شمال غربی کشور واقع شده است. رنگ سنگ‌های خروجی از این معدن، سبز تیره بوده و برای استفاده در پله، سرویس بهداشتی، کابینت و…. کاربرد دارد.
  • معدن سنگ مرمر سبز عباس آباد جلفا: یکی دیگر از معادن سنگ مرمر سبز ایران، معدن عباس آباد جلفا بوده که زمینه سنگ‌های آن رنگی بین سبز تیره تا سبز روشن است. در کنار رنگ سبز ممکن است رگه‌های سفید رنگی نیز بر روی سنگ ببینید که در هر معدن میزان این رگه‌‌ها متفاوت خواهد بود.
  • معدن سنگ مرمر سبز توران پشت یزد: این معدن جز قدیمی‌ترین معادن سنگ مرمر ایران است که از آن سنگ‌های مرمر سبز رنگ با رگه‌های سفید و قهوه‌ای استخراج می‌کنند.
  • معدن سنگ مرمر جوشقان اصفهان: با کیفیت ترین سنگ مرمر سفید ایران، متعلق به معادن اصفهان است که بهترین آن سنگ مرمر جوشقان است. سنگ‌های مرمر این معدن، رنگ‌های روشن مایل به سفید هستند و در آن رگه‌های تیره‌ای به چشم می‌‌خورد. از این معدن هر ماه 2000 تن سنگ مرمر استخراج شده و ذخیره آن حدودا 100 هزار تن تخمین زده شده است.
  • معدن سنگ مرمر اسفند کرمان: استان کرمان سرشار از نعمت‌های طبیعی است و معادن مختلفی در نقاط مختلف این استان وجود دارد. سنگ مرمر اسفند کرمان و سنگ مرمر سیرجان از جمله مهم‌ترین ذخایر مرمر ایران به شمار می‌روند که هر ساله حجم قابل توجهی سنگ مرمر از این معادن استخراج می‌شود. انواع سنگ‌مرمرهای سفید، سیاه، سبز، قرمز، صورتی، زرد، عسلی در استان کرمان وجود دارد که همین موضوع باعث شده این استان را غنی‌ترین استان کشور در زمینه ذخایر سنگ مرمر بنامند.
بیشتر بخوانبد:  آشنایی با فروشگاه اینترنتی شمال مال

مطلب پیشنهادی

معرفی برج خلیفه دبی: اطلاعات کامل درباره بازدید از برج خلیفه دبی

در این مقاله قصد داریم به معرفی برج خلیفه دبی بپردازیم تا در بازدید از …