جشن گیاه آوری، روز زمین

[ad_1]

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

۲ اردیبهشت جشن گیاه آوری؛ روز زمین

روز جهانی زمين پاک هر ساله در 22 آوريل مصادف با 2 ارديبهشت در پایان دنيا برگزار و  به همه مردم روی زمين يادآوری مي شود که نبايد سياره خود “زمين” را فراموش کنند و به اندیشه حفظ آن باشند.

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین هست. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی ( ۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.

سازمان ملل هم‌پیمان نیز هر سال در تعادل بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. در خیلی از کشورها روز ۲۲ آوریل هم روزگار با 2اردیبهشت روز زمین هست و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با ابتدا روز زمین جشن می‌گیرند و پایان هفته را به تلاش‌های زیست محیطی اختصاص می‌دهند.

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

روز جهانی زمين پاک هر ساله در 2 ارديبهشت در پایان دنيا برگزار می شود

روز زمین پاک مناسبت سالانه ای هست که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده هست. در سال 1969، جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به زمینه دین، علم و آرامش، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طرح‌ریزی کرد.

بیشتر بخوانبد:  ماه های میلادی

یوتانت دبیر کل سازمان ملل( 1962- 1971) از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد. در ایران نیز همزمان با دیگر كشور های جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یك هفته در سراسر كشور برپا می‌شود و اولین روز این هفته ( دوم اردیبهشت ماه ) به نام روز زمین پاک نامگذاری شده‌هست.

مسألـه آلودگـی زمیـن یکـی از مسائل عمده محیط زیست و دغدغه عمده ای برای دست اندرکاران محیط زیست در سراسر جهان هست. مسأله میزان تولید آشغال در سراسر جهان و یافتن مکان دفن درست و بهداشتی آن از مسائل مهم بخصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه هست.

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

روز زمین پاک در ایران

بیشتر بخوانبد:  ۳۰ فروردین روز علوم آزمایشگاهی، زاد روز حکیم سید اسماعیل جرجانی

فلسفه برگزاری روز زمین، پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده هاست و آنچه در این روز بر ما واجب هست کم کردن حتی ذره ای از آلودگی خود بر این زمین هست ولی احتمالا ایرانیان در مساوی این روز مسئولیتی بس بیشتر از سایر ملتها داشته باشند و آن به سبب پیشینه و پشتوانه بزرگی به نام فرهنگ ایرانی هست که در جای جای آن احترام به زمین و پدیده های طبیعی را مشاهده میکنیم، قرنها پیش ایرانیان باستان نه تنها به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه میکردند بلکه روزی را نیز به نام روز زمین جشن میگرفته اند و امروز جهانیان به این نکته رسیده اند که اگر میخواهند فرزندانشان نیز از نعمت زندگی در زمین بهره‌مند باشند باید اندکی با زمین مهربان تر باشند و روزی را به نام آن کرده اند.

مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از زمان هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن می باشد. نیالودن چهار گوهر «آب ، باد ، خاک و آتش» یعنی نجس نکردن محیط زیست و پاک نگهداشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن پیکر و جامه و پاکی روان از ویژگیهای این جشن میباشد.

%name جشن گیاه آوری، روز زمین

روز جشن گیاه آوری

بیشتر بخوانبد:  13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

چند توصیه کوچک در سمت حفظ پاکی زمین:

– در صورتی که برای گذراندن تعطیلات یا استراحت به اماکن عمومی، پارک ها و محیط زیست کوهستان یا در پارک مراجعه می کنید قطعاً کیسه آشغال همراه خود داشته باشید و به فرزندان خود نیز رعایت پاکی محیط را آموزش بدهید.

– قطعاً ساعت بیرون گذاشتن آشغال را به خاطر بسپارید و سعی کنید در همان ساعت آشغال را با پوشش کامل در مکان مناسب قرار دهید تا سهم خود را هر چند کوچک در پاکی مکان زندگی خود ادا نمائید.

– استفاده از سطلهای آشغال در معابر عمومی متأسفانه به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود نگاهی به معابر و اطراف آشغال دان های عمومی نشانگر این امر هست که شعار (شهر ما، ‌منزل ما) تاثیر لازم را برای شهروندان نداشته هست.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

13 رجب ولادت حضرت علی (ع)

[ad_1] (*13*) اسدالله، مرتضى، اميرالمؤمنين از القاب مشهور امام علی (ع) هستند 13 رجب ولادت …