با بلیچنگ در خانه در زمان خود صرفه جویی کنید!

یکی از سوالات مراجعه کنندگان به کلینیک های دندان پزشکی آیا بلیچینگ در خانه هم امکان پذیر است؟ یا حتما برای سفید کردن دندان ها به روش بلیچینگ باید به دندان پزشک مراجعه کرد؟  بسیاری از مراجعه کنندگان به دلایل مختلف ترجیح می دهند که عمل بلیچینگ را در خانه انجام دهند. ممکن است شما هم تمایل داشته باشید که بلیچینگ را در خانه انجام دهید و یا به دلیل مشغله زیاد فرصت کافی برای چندین جلسه مراجعه به دندان پزشک را نداشته باشید. از طرفی هزینه های انجام بلیچینگ در مطب دندان پزشکی نیز بیشتر است و ممکن است به دلایل اقتصادی، بلیچینگ خانگی را انتخاب کنید. اما آیا بلیچینگ در خانه امکان پذیر است؟ آیا می توان بدون مراجعه به دندان پزشک و مشورت با او دندان ها را به روش بلیچینگ سفید کرد؟

روش های بلیچینگ دندان

2  روش کلی برای انجام بلیچینگ دندان وجود دارد که عبارتند از:

آفیس بلیچینگ یا بلیچینگ در مطب  دندانپزشک این روش را به دو حالت می تواند انجام دهد:

روش اول: دندانپزشک غلظت بالایی از مواد سفید کننده و به میزان 25 تا 40 درصد هیدروژن پراکسید را روی دندان های بیمار قرار داده و در مدت زمان کوتاهی نتیجه قابل مشاهده خواهد بود. در نهایت با کمک دستگاهی خاص، نوری برای استحکام مواد بلیچینگ روی دندان اعمال می شود. طرح درمان ونیر کامپوزیت

روش دوم: در این روش دندانپزشک از لیزر استفاده می کند. لیزر دیود و آرگون که هیچگونه حساسیت و التهابی برای بیمار ایجاد نمی کنند، می توانند در تسریع روند درمان نیز نقش به سزایی داشته باشند. این روش هزینه بیشتری از روش قبلی به همراه دارد، اما نتیجه آن بسیار مورد پسند قرار می گیرد.

هوم بلیچینگ یا بلیچینگ در خانه  (Home Bleaching)

هوم بلیچینگ به این صورت است که بیمار روند درمانی خود را در منزل و با نظارت دندانپزشک انجام می دهد. غلطت موادی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند، حدود 10 تا 20 درصد کارباماید پراکسید و یا 3.5 تا 6.5 درصد پراکسید هیدروژن و کمتر از میزان مواد در آفیس بلیچینگ می باشند. مدت زمانی که شما برای انجام هوم بلیچینگ نیاز دارید، حدود 1 ماه است.

vk95yu305ptvjng45uy867yu95ok با بلیچنگ در خانه در زمان خود صرفه جویی کنید!

در ترمیم مستقیم دندان، کلیه کارها در داخل دهان انجام و تکمیل می‌شود. این روش که معمولاً از آن به عنوان پر کردن دندان یاد می‌شود، شامل قرار دادن یک ماده نرم و انعطاف‌پذیر در یک حفره آماده و تمیز شده است. سپس این ماده سفت و سخت می‌شود تا ساختار ( و البته گاهی اوقات ظاهر) دندان آسیب‌دیده ترمیم شود.

پر کردن یکی از روشهای محافظه‌کارانه ترمیم دندان است که غالبا کمترین تهاجمی‌ را دارد. معمولاً برای این کار از سه ماده استفاده می‌شود:

آمالگام نقره

این روش یکی از روش های ترمیم دندان است. آمالگام نقره  ترکیبی است که از ۵۰ درصد جیوه و ۵۰ درصد نقره، قلع ، روی و مس تشکیل شده است. از مزایای آمالگام نقره‌ای می‌توان به هزینه کم، نصب آسان و استحکام و دوام فوق العادة آن اشاره کرد. از معایب آن هم می‌توان گفت که از نظر زیبایی‌ چندان خوشایند نیست و مستعد انبساط و انقباض است. منبسط و یا منقبض شدن این ماده ممکن است باعث شکسته شدن دندان و یا گیر کردن مواد غذایی و باکتری‌ها در آن و متعاقبا پوسیدگی دندان شود. همچنین استفاده از جیوه در این ماده اختلاف‌ نظرهایی به همراه دارد.

بیشتر بخوانبد:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

پر کننده‌های کامپوزیتی

با دوره تخصصی ایمپلنت آنها که از روش های ترمیم دندان هستند از جنس رزین‌های مصنوعی و بسیار محبوبند زیرا امکان تطابق پیدا کردن با سایه دندان را بخوبی دارند. با این حال، این نوع از ماده به مراتب گران‌تر از آمالگام نقره‌ای بوده و از دوام کمتری برخوردار هستند. از همین رو هر ۵ سال یک بار باید تعویض شوند.

گلاس آینومر

از نوع پر کننده‌ها از مخلوط کردن پودر گلاس سیلیکات و پلی آکریلیک اسید برای شکل‌گیری یک مادة سخت، کرم رنگ ساخته می‌شوند. این نوع پر کننده‌ها نسبتاً ضعیف بوده و عمدتاً روی دندان‌های کودک و سطوح دندان‌های تازه سر درآورده استفاده می‌شوند. از جمله مزایای آن می‌توان به قیمت متوسط، عدم تغییر شکل و یا انقباض اشاره کرد.

در مواردی، بیماران از حساس شدن دندان ها شکایت دارند. این وضعیت به علت استفاده از لیزر طبیعی است که حداکثر بعد از یک تا دو هفته برطرف خواهد شد.

قیمت آن بالا است. اما با توجه به عملکرد مناسب و ماندگاری آن، این قیمت به صرفه است.

35tvj3589ut59059uvg45tj با بلیچنگ در خانه در زمان خود صرفه جویی کنید!

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

برای تسکین هر گونه التهاب یا ناراحتی، داروهای مسکن غیر آسپرین مثل ایبوپروفن یا استامینوفن را باید مصرف کنید.

در روز جرم گیری دندان غذاهای نرمی بخورید. تا زمانی که بتوانید با ناحیه درمان شده خود به صورت نرمال عمل جویدن را انجام دهید، با سمت دیگر دندان غذا بجوید.

پس از جرم گیری دندان محلول آب نمک گرم را روزی سه بار در یک قاشق چای خوری در داخل دهان خود بریزید و دهان خود را شست و شو دهید.

بار اول پس از جرم گیری دندان ، دندان های خود ناحیه درمان شده را به آرامی مسواک بزنید. سپس روز بعد به آرامی دندان ها در ناحیه درمان شده نخ دندان بکشید و تا آخر هفته شدت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به حد نرمال برسانید.

در نتیجه مسواک زدن شدید دندان‌ها یا نحوه رشد دندان‌ها در دهان، بافت لثه اطراف دندان ممکن است برای پوشش کل سطح ریشه کافی نباشد. به این ترتیب سطح ریشه با قرار گرفتن در معرض محیط خارجی می‌تواند نسبت به مایعات گرم و سرد یا جریان هوا حساس شود. امروزه با دوره ترمیمی و زیبایی امکان استفاده از انواع مختلف جراحی‌های لثه برای ضخیم کردن بافت لثه و پوشش ریشه‌های دندان وجود دارد. در صورتی که این مشکل در نتیجه مسواک زدن شدید دندان‌ها یا سایر عادت‌های نامناسب ایجاد شده باشد، تا زمانی که از عوامل اصلی ایجاد این شرایط اجتناب نشود، همواره احتمال بازگشت مشکل وجود خواهد داشت.

همچنین اگر شما دندان‌هایتان را برای مدتی طولانی به خوبی تمیز نکنید، املاحی از بزاق همراه با صدها هزار باکتری روی دندان‌ها جمع می‌شوند که به آن پلاک میکروبی می‌گویند. اگر پلاک میکروبی به خوبی تمیز نشود، تبدیل به جرم بالای لثه‌ای و زیر لثه‌ای می‌شود. جرم بالای لثه‌ای معمولا با جرم‌گیری رفع می‌شود و نیازی به جراحی لثه ندارد. اما جرم‌هایی که زیر لثه تشکیل می‌شوند، با تکنیک‌های دیگری مانند جراحی لثه برداشته می‌شود. البته پیش از جراحی لثه باید از باقی ماندن جرم‌های زیر لثه پس از انجام جرم‌گیری مطمئن شد.

بیشتر بخوانبد:  همه به دنبال شاه‌کلید موفقیت و پیشرفت

43rt3p9tu45nuynv59yjv54oyk با بلیچنگ در خانه در زمان خود صرفه جویی کنید!

مهمترین مزیت بلیچینگ هوم نسبت به آفیس این است که دندانها کمتر حساس می شوند و ماندگاری بیشتری خواهند داشت طبق تحقیقات جدید که این دو روش با هم مقایسه شده به نتیجه بالا رسیده اند

هرچند در بعضی از تحقیقات هم فرقی بین بلیچینگ هوم و بلیچینگ آفیس از نظر ایجاد حساسیت و ماندگاری دیده نشده است.

در ترمیم غیر مستقیم دندان، ترمیم دندان در خارج از دهان صورت می‌گیرد. نمونه‌های ترمیم غیرمستقیم دندان شامل روکش‌ کردن، تاج‌گذاری دندان، بریج، ایمپلنت، اینلی و آنلی دندان می‌باشد. در حالی که از نظر برخی از مردم دندان‌های مصنوعی نیز شکلی از ترمیم غیر مستقیم دندان محسوب می‌شوند اما معمولا ترمیم غیرمستقیم دندان به شکل ثابت و دائمی ‌یا نیمه دائمی‌ اطلاق می‌شود و شامل دندان‌های مصنوعی که قابل‌ جابجایی هستند نمی‌شود.

از آنجا که دوره اندو روتاری نیازمند کار بیشتر (مانند تصحیح دندان، آماده‌سازی دندان، ساخت و روکش موقت،  بریج یا تاج دندان) می‌باشد لذا هزینه آنها بالا است. از جمله مزایای ترمیم غیرمستقیم دندان می‌توان به افزایش زیبایی ظاهری دندان‌ها اشاره کرد. همچنین در صورتی که آسیب‌دیدگی دندان شدید یا زیاد باشد راه حلی پایدارتر و بادوام‌تر ارائه می‌دهند. رایج‌ترین گزینه‌های ترمیم دندان به روش غیرمستقیم عبارتند از:

تاج دندان

دندان تاج پوششی به شکل دندان است که یا روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرد و یا به اباتمنت یا پایه ایمپلنت متصل می‌شود. موارد استفاده از تاج دندان عبارتست از:

ترمیم دندان‌های شکسته یا آسیب‌دیده

تقویت دندان‌های ضعیف شده

در مواردی که امکان پر کردن دندان وجود نداشته باشد.

به ایجاد اختلال در تنفس از راه بینی و مجراهای دیگر تنفسی در هنگام خواب آپنه خواب گفته می شود. در این وضعیت، تنفس بیمار کم عمق شده یا حتی ممکن است متوقف شود.

این اتفاق ممکن است چندین بار در طول شب رخ دهد و باعث می شود که دیافراگم و عضلات قفسه سینه به سختی عمل کنند و هوا نیز به سختی وارد ریه شود.

خروپف کردن های زیاد و بلند به حالت خرناس و همچنین حرکات ناگهانی در خواب  و ضربان نامنظم قلب از علائم آپنه خواب در افراد است.

در کوتاه مدت، آپنه خواب باعث خستگی،بیحالی و خواب آلودگی در طول روز و هم چنین بیش فعالی در کودکان، عدم توانایی تمرکز، مشکلات قلبی و چاقی می شود.

tv409tuvn9utj4jtio4jt با بلیچنگ در خانه در زمان خود صرفه جویی کنید!

یکی از دلایلی که منجر به ایجاد آپنه خواب می شود، ورم لوزه ها و آدنوئیدهاست که در صورت موفق نبودن سایر درمان ها مانند درمان های دارویی، پزشکان عمل جراحی برداشتن لوزه را تجویز می نمایند.

با گذراندن دوره پروتز ثابت متوجه میشوید که براکت ها رایج ترین ابزارهای ارتودنسی برای درمان دندان خرگوشی هستند. در صورتی که فک به شدت کج یا رو به جلو منحرف باشد، ممکن است نیاز باشد در کنار براکت ها از هدگیر استفاده شود تا فک به محل درست خود هدایت شود.

براکت های ارتودنسی دندان ها را به عقب می کشند و آنها را در یک راستا قرار می دهند. در واقع بهترین گزینه برای کودکانی هستند که دندان های خرگوشی دارند. کودکان یک مرتبه در سنین پایین و یک مرتبه پس از بیرون آمدن همه دندان های دائم از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند. با ارتودنتیست راجع به استفاده از براکت های ارتودنسی برای کودک خود صحبت کنید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهد.

بیشتر بخوانبد:  نایاب‌ترین تمبر جهان حراج شد

اینویزیلاین یا بریس های شفاف

مشکلات جزئی مربوط به دندان های جلو در کودکان و بزرگسالان، با استفاده از اینویزیلاین برطرف می شوند. اینویزیلاین الاینر شفافی است که تقریباً نامرئی می باشد و قادر به اصلاح مال اکلوژن است. این ابزار اندکی گران تر از براکت های معمولی است، اما متحرک است و گزینه خوبی برای افرادی است که تمایلی به دیده شدن ابزار خود ندارند.

لبخند شش ماهه یا براکت شش ماهه

لبخند یا براکت شش ماهه یکی از درمان های زیبایی ارتودنسی است که می تواند مشکل دندان خرگوشی را در زمانی حدود ۴- ۹ ماه برطرف سازد. بهترین گزینه ها برای اصلاح با استفاده از این روش، دندان های فشرده و نامرتب هستند که مشکل بایت ندارند. با این حال، اگر بین دندان هایی که رو به جلو منحرف هستند فضای کافی وجود داشته باشد، به راحتی می توان آنها را با براکت های شش ماهه اصلاح نمود، زیرا دندان ها در حالی که به یکدیگر نزدیک می شوند، در جای خود رو به عقب نیز کشیده می شوند.

بعد از اینکه به مدت لازم از  تری و ژل بلیچینگ استفاده کردید، تری  را درآورده و آن را به طور کامل با آب  سرد شستشو می دهید و بعد آن را داخل یخچال قرار می دهیم بهتر  تری را در محفظه مخصوص خود نگهداری کنید و نیازی نیست که آن را کاملاً خشک کنید بهتر است کمی مرطوب باشد تا به مرور زمان تری انعطاف خود را از دست ندهد.

همینطور دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان می کشید و همان مراقبت های همیشگی را از  دندان های خود انجام می دهید.

در صورتی که دندان های شما حساس شده باشد می توانید مراحل ۱ تا ۴ را بدون استفاده از مواد بلیچینگ و به جای آن از مواد ضد حساسیت مثل خمیر دندان سنسوداین در داخل تری استفاده بکنید.

از نوشیدن و خوردن مواد رنگی و اسیدی مانند شکلات قهوه نوشابه آبمیوه های مختلف خودداری بفرمایی

دندان مصنوعی یکی از روش های ترمیم دندان است و نوعی پروتز به حساب می آید که برای استفاده افرادی طراحی شده است که حداقل یکی و یا احتمالا همه دندان‌های آنها را از دست رفته باشد. دندان مصنوعی به افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، کمک می‌کند تا توانایی خوردن و صحبت کردن را به شکلی بسیار نزدیک به دندان‌های طبیعی به دست آورند. همچنین می‌توان از دندانهای مصنوعی برای محافظت از دندان‌های باقی مانده در برابر استفاده بیش از حد و یا وارد آمدن فشار زیاد به آنها به هنگام جویدن کند و از افتادگی صورت به سمت داخل (تو رفتگی) ممانعت به عمل می‌آورد.

مطلب پیشنهادی

معرفی برج خلیفه دبی: اطلاعات کامل درباره بازدید از برج خلیفه دبی

در این مقاله قصد داریم به معرفی برج خلیفه دبی بپردازیم تا در بازدید از …