انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

[ad_1]

%name انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

نحوه کاشت، داشت و برداشت درخت به + مصارف و خواص میوه

همه چیز درباره درخت به

«به» درخت کوچکی با ارتفاع حداکثر پنج متر میباشد. گل های درخت به، درشت و سفید یا صورتی رنگ هستند. در ادامه سمت دوستی کامل با گیاه شناسی این درخت، کاشت و نگه‌داری، مزایای درخت به و خواص میوه آن و… همراه باشید.

گیاه شناسی درخت به

درخت به از خانواده درختان سیب میباشد اما نسبت به درخت سیب و گلابی مقاومت کمتری به سرما دارد. حداکثر ارتفاع این درخت به پنج متر می رسد و گل های درشت آن به رنگ سفید یا صورتی با پنج گلبرگ و پنج کاسبرگ  به صورت تکی در انتهای شاخه های برگدار آشکار می شوند و خود باورو هستند.

روی شاخه های تازه، برگ ها و میوه ی به از کرک های سفید یا خاکستری متمایل به قهوه ای پوشیده شده اند. میوه رسیده معمولا زرد رنگ، گرد یا به شکل گلابی میباشد و طعمی شیرین یا کمی ترش دارد و در انواع غذاها، شیرینی ها و به عنوان مربا مصرف می شود.

آغاز میوه دهی درخت به از ۴-۵ سالگی میباشد و تا پنجاه سالگی میوه می دهد. برگ های آن نیز تخم مرغی شکل یا تقریبا گرد و بیضی، نوکدار با ترتیب گرد میباشد.

انواع درخت به

میوه درخت به ممکن میباشد سبز کم رنگ یا طلائی باشد که بستگی به دوران برداشت آن دارد. به اول فصل متمایل به سبز و به آخر فصل طلائی رنگ میباشد اما هردوی آنها آماده مصرف هستند. دو نوع پر مصرف به عبارتند از:

• به معطر

این نوع به بیضی شکل با انتهای مخروطی میباشد که پوست آن نرم، زرد و داخل آن سفید میباشد.

• به آناناسی

%name انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

به آناناسی که آشکار آن شبیه گلابی میباشد اما طعم خفیفی از آناناس دارد

شکل آن کمی مشابه گلابی میباشد و پوستش پس از آمدن زرد رنگ می شود. داخل میوه نیز زرد رنگ میباشد و طعم خفیفی از آناناس دارد.

اقلیم درخت به

مناطق سردسیر و گرمسیر معتدل سمت کاشت درخت به مناسب هستند. نیاز سرمایی به نسبت به سایر میوه های دانه دار کمتر میباشد و ۱۰۰ الی ۴۵۰ ساعت دمای زیر هفت درجه سانتی گراد برای آن کافی میباشد. ظهور شکوفه های این درخت نیز خیلی دیرتر از میوه های دیگر میباشد که احتمال سرما زدگی بهاره را به تندی کاهش میدهد.

شرایط مناسب سمت کاشت

– خاک

درخت به در اکثر خاک ها رشد می کند اما خاک های آهکی برای آن زیاد مناسب نیستند و در خاک های رس یا خاک های شنی رشد بهتری دارد. همچنین رشد به در خاک های اسیدی نسبت به خاک های قلیایی بیشتر میباشد و مقاومت نسبتا بالایی به شوری آب و خاک دارد.

– دما

بیشتر بخوانبد:  استابلایزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

درخت به بیشتر برای مناطق معتدل و سردسیر مناسب میباشد و برای رشد بهتر نیاز سرمایی کمی (حدودا ۱۰۰ الی ۴۵۰ ساعت زیر هفت درجه سانتی گراد) دارد. تابستان های نسبتا گرم از دیگر شرایط دمایی مورد نیاز این درخت میباشد.

– نور

این درخت برای رشد مناسب و کافی به نور کامل خورشید نیاز دارد. البته در انتخاب مکان آن باید تمرکزفکر کنید زیرا حتی در صورت دریافت نور کامل، وزش باد های شدید سبب کم شدن میزان میوه دهی درخت به می شوند.

%name انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

میوه درخت به در حالت رایج، درشت و زیاد خوش عطر میباشد

نحوه کاشت درخت به

کاشت درخت به تقریبا آسان میباشد و روش های متعددی برای آن وجود دارد که رایج ترین آن استفاده از روش قلمه زنی میباشد. پس از تهیه قلمه آن را در آب بگذارید تا ریشه دار شود و سپس قلمه را به بستر خاک منتقل کنید.

دوری مناسب میان درخت ها ۵×۵ متر میباشد و به هرس زیادی نیز نیاز ندارد اما برای قالب دهی نهال ها باید حدودا ۷۰ الی ۱۰۰ سانتی متر از زمین سربرداری شوند و در سال دوم نیز چهار یا ونج شاخه در اطراف شاخه اصلی انتخاب و بقیه حذف شوند.

تکثیر درخت به

تکثیر و ازدیاد درخت به نیز مشابه دیگر گیاهان از روش های مختلفی از جمله قلمه زدن، پاجوش، پیوند و خوابانیدن قابل انجام میباشد. دوران مناسب برای قلمه زنی این درخت (برای قلمه های خشبی) اواخر پاییز تا اوایل زمستان میباشد و اندازه مناسب آنها ۲۵ سانتی متر میباشد.

برای قلمه های نیمه خشبی باید از اواسط تابستان تا اوایل پاییز به اندازه ۱۲ الی ۱۵ سنتای متر قلمه تهیه کرده و اقدام کنید. برای این نوع قلمه باید در انتهای آن قطعا سه تا چهار برگ باقی بماند.

نگه داری و مراقبت از درخت به

نگه داری و مراقبت از درختان کاشته شده مهم ترین مرحله کار میباشد و بدین غرض باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

• آبیاری

ریشه درخت به عمقی نیست به همین دلیل قادر به تحمل خشکی در طولانی مدت نیستند. در صورت خشک ماندن خاک میوه های درخت زیاد کوچک تر میشوند و در طول دوران رشد بهتر میباشد هر هفته دوبار آبیاری شود.

• کود دهی

یکی از رایج ترین روش ها برای تامین نیازهای غذایی درختان کود دهی مناسب میباشد که برای درخت به می توانید در زمستان و بهار اقدام کنید. در صورت کود دهی اصولی نیاز تغذیه ای درخت فراهم شده و به همین ترتیب محصولاتی با کیفیت بیشتر در اختیارتان می گذارد. بهترین کود برای درخت به، کود هایی که دارای مقداری ازت یا حاوی کود گاوی کمپوست شده هستند.

• آفات و بیماری ها

جمعی از آفات و بیماری ها هستند که سبب کاهش کیفیت محصول یا از بین رفتن آن می شوند و برای مراقبت و نگه داری محصول باید به آنها توجه کنید. مهم ترین آفات و بیماری های درخت به عبارتند از:

بیشتر بخوانبد:  نحوه عملکرد جاروبرقی

– سر خرطومی

از حشراتی میباشد که در وسط تابستان به پیگیری درخت می آید و لاروهای آن به درخت صدمه میزنند.

– لاروهای حشرات

به طور کلی لاروهای هر حشره ای که روی درخت بمانند با تغذیه از میوه ها و برگ های درخت به برای  آن مشکل ساز می شوند.

– شته

شته معمولا روی سرشاخه هایی که جوان تر هستند پرکاری میکند و سطح برگ ها یا میوه ها را چسبناک تر میکند.

– آتشک

این آفت که به درختان بسیاری از جمله به، سیب و گلابی حمله می کند به علت پرکاری نوعی باکتری به نام Erwinia amylovora روی سرشاخه ها ایجاد می شود.

– زنگ

از جمله بیماری های قارچی درخت به میباشد و معمولا روی میوه ها و برگ ها با لکه های نارنجی رنگ مشاهده می شود.

– لکه برگی قارچی

این بیماری در مناطقی که نم بالایی دارند مشاهده می شود و با لکه هایی تیره رنگ با مرکز سفید روی برگ آغاز می شود. با گذر دوران این لکه ها مناطق بسیاری را پوشش می دهند و باید به آن رسیدگی شود.

– آرمیلایا

از جمله خطرناک ترین بیماری هایی میباشد که می تواند سبب پوسیدگی ریشه و طوقه درخت شود و تا از بین رفتن کامل آن پرکاری می کند.

معمولا برای مبارزه با آفات و بیماری های درخت به از آفت کش های شیمایی استفاده می شود اما باید در انتخاب آنها تمرکزفکر کنید.

نحوه برداشت و چیدن میوه به

– دوران مناسب و شرایط

چیدن به برای بسیاری از خانواده ها که در باغ های خود به کشت آن مشغول شده اند با رسوم و مراسمی هماهنگ همراه میباشد و معمولا در مراحل بعدی از آن برای پخت مربا و شیرینی و غذاهای دیگر استفاده می کنند.

میوه به روی درخت نمیرسد و باید زمانی که تغییرات رنگ از سبز به زرد اتفاق می افتد چیده شود (فصل پاییز) و سپس با نگه داری در محیطی سرد کامل رسیده و رنگ آن کاملا زرد می شود و عطر شیرینی دارد.

– نحوه برداشت

%name انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

در برداشت میوه درخت به باید لطافت بالایی به هزیننه دهید

چیدن میوه به با تمرکزفکر زیادی انجام می شود چون خیلی زود صدمه می بیند و برای سوا کردن آن از قیچی باغبانی استفاده می کنند.

میوه درخت به

– مصرف میوه به

میوه به به عنوان تازه خوری کاربرد زیادی ندارد و بیشتر در صنایع مربا سازی، تهیه شربت، غذاها، شیرینی پزی و… استفاده می شود. همچنین از اجزای دیگر این درخت مشابه دم کرده گل و شکوفه یا دانه به به عنوان دارو و سلامت برخی بیماری ها استفاده می شود.

– روش نگه داری

به محض پایان شدن مرحله برداشت به، آنها را در مکانی سرد، تاریک و خشک نگه داری کنید و هرروز آنها را برگردانید تا برسند. اگر میوه ها را در دوران سبز بودن و زودتر بچینید برای آمدن آن باید دوران بیشتری شکیبایی کنید. در این دوران هر از گاهی رسیده شدن میوه ها را بررسی کنید و از نگه داری میوه های دیگر در کنار به خود داری کنید زیرا عطر و رایحه زورمند این میوه می تواند میوه های دیگر را خراب کند.

پس از آمدن میوه نهایتا تا دو هفته در یخچال قابل نگهداری هستند اما باید سریع تر مصرف شوند تا از خشک شدن آن پیشگیری شود.

%name انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

میوه درخت به باید پیش از آمدن چیده شده و در محیطی مناسب برسد

– خواص میوه به

از میوه به در طب سنتی استفاده زیادی می شود که برخی از فواید آن عبارتند از:

• تقویت کننده قلب

• ادرار آور

• مفید برای معده و دستگاه گوارش

• استفاده برای بند آوردن خون ریزی

• مفید برای تنگی نفس (به ترش)

• قابل استفاده برای پیشگیری از تهوع و استفراغ (به ترش)

• سلامت و آسوده کردن فرایند هضم غذا

– خواص دانه به

از به دانه برای سلامت سریع تر خراش ها و سوختگی ها (با ترکیب آن با آب و تهیه مخلوطی غلیظ) استفاده می شود. همچنین برای درمان تب، اسهال خونی، جراحات گلو و سرفه، سلامت ترک پوست و بدن، رفع کردن خشکی زبان و دهان استفاده می شود.

– خواص دم کرده گل و شکوفه به

از گل و شکوفه درخت به برای مواردی همچون سردرد، کمک به معده و دستگاه گوارش، تقویت و صاف کردن سینه، سرفه در کودکان و درمان بی خوابی (با ترکیب آب بهار نارنج) استفاده می شود.

– خواص روغن به

همانطور که متوجه شدید به از میوه های زیاد مفید میباشد که بخش های مختلف آن خواص بسیاری دارند. از دیگر محصولات مفیدی که از به تهیه می شود روغن آن میباشد که برای موارد زیر کاربردی میباشد:

• رفع کردن سرگیجه

• از بین بردن صدای زنگ زدن در گوش

• سلامت خراش های دهان

• سلامت و درمان خون ریزی ریه ها

• رفع ورم کبد و کمک به پرکاری و بازسازی

• درمان خراش روده ها

• سلامت و رفع کردن مشکل اسهال مزمن

– خواص برگ و شاخه های به

جاشنده برگ درخت به برای درمان ورم چشم ها مفید میباشد. همچنین آب‌کشیدن خراش ها با جشانده برگ به سبب سلامت سریع تر و بند آمدن خون می شود.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

[ad_1] درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی …