آشنایی با باغ سعد‌آباد

نقاشی ساختمان ساده  باغ سعدآباد با مساحتی در حدود یکصد هکتار، واقع در استان تهران در دامنه‌های جنوبی البرز قرار گرفته، که از سمت شرق با گلابدره، از سمت غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد.

در سال 1299 خورشیدی، پهلوی اول ابتدا 8 هزار متر از اراضی سعدآباد در محدوده کنار رودخانه دربند (که در آن در حال حاضر عمارت بجای مانده از مادرشاه سابق واقع گردیده) را تملک کرد.

پس از آن تپه علی‌خان والی که امروز کاخ احمد شاهی بر روی آن واقع است را نیز به محدوده پیش افزود و سپس کاخ سبز (شهوند) را در سال 1301 خورشیدی در آنجا بنا نمود.

بیشتر بخوانبد:  چرا باید نسبت به اجاره خودرو اقدام کنیم؟

بازسازی ویلا در شهریار سعدآباد بعد از آن با الحاق محله‌هایی چون شاه‌محله، ترش‌محله، باغ‌محله، جعفرآباد، قاسم آباد وسعتی تازه یافت و به محل اقامتگاه تابستانی پهلوی اول اختصاص یافت و در طول سالیان، کاخ‌ها و کوشک‌هایی در آن احداث گردید.

e9mjnvg0n094o5njyt3voijt34itvj 300x200 آشنایی با باغ سعد‌آباد

در باغ سعدآباد به جز رودخانه دربند که از شمال به باغ وارد می‌شود و از گذشته نیز در محدوده باغ وجود داشته و به عنوان یکی از منابع تأمین آب مورد نیاز فضای سبز مطرح بوده، 12 قنات در دوره پهلوی دوم احداث گردید که در حال حاضر بسیاری از آنها غیر فعال و یا نیمه فعال‌اند.

بیشتر بخوانبد:  بهترین آرایشگاه زنانه در زعفرانیه و سعادت آباد تهران برای عروس و کوتاهی مو چه ویژگی هایی دارد؟

پوشش‎های متنوع گیاهی باغ شامل: چنار، کاج، نارون، اقاقیا، گردو، بادام، ارغوان، ماگنولیا، تبریزی، بید مجنون، توری، نوئل و… می‎باشد.

4mo9tvn4b5jy4opyp54ojtioj 300x225 آشنایی با باغ سعد‌آباد

 lsf بسیاری از گونه‌های گیاهی نادر و غیر بومی هستند که از خارج کشور به ایران آورده شده و یا از سوی سران سایر کشورها اهدا گشته‌اند.

3tvj3095unvt93joi35th 300x200 آشنایی با باغ سعد‌آباد

نظم گیاهی باغ سعدآباد از نظام هندسی خاصی پیروی نمی‌کند و بیشتر تابع شکل و شیب زمین و مسیرهای آب است و در عین حال تاثیر باغ سازی اروپایی نیز در آن نمایان است.

بیشتر بخوانبد:  رشد سنگ های زنده؛ پدیده ای عجیب در رومانی

سطح اصلی باغ با چمن پوشانیده شده که درگذشته در باغ‌ایرانی کمتر مورد استفاده بوده است.

ازجمله بناهای سعدآباد می‎توان به کاخ شهوند، کاخ سبز، کاخ احمد شاهی، کاخ سفید( موزه ملت)، موزه هنرهای زیبا (ساختمان وزارت دربار)، موزه نظامی، موزه مردم‎شناسی (کاخ شمس)، کاخ بهمن، موزه بهزاد، موزه آبکار و موزه فرشچیان، گنجینه‌ خط و کتابت میرعماد، موزه دفینه، موزه ظروف، کاخ موزه عبرت، موزه تاریخ طبیعی و… اشاره کرد.

منبع : www.evimshahane.com

مطلب پیشنهادی

معرفی برج خلیفه دبی: اطلاعات کامل درباره بازدید از برج خلیفه دبی

در این مقاله قصد داریم به معرفی برج خلیفه دبی بپردازیم تا در بازدید از …